| کد مطلب: ۱۱۱۴۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد

سردار رادان:

موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: گشت ارشاد سوژه بحث روزهای اخیر است. طرح «نور» توسط نیروی انتظامی در خیابان‌های شهر اجرا می‌شود، شاید بعد از ماجرا‌های شهریور ۱۴۰۱ خیلی‌ها گمان می‌کردند حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها منتفی شده است، اما فقط باید دو نوروز می‌گذشت تا یکبار دیگر طرحی برای حجاب پا به خیابان‌ها بگذارد و در میادین اصلی مستقر شود.

 موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

برخی به برخورد کنندگان با بی‌حجابی انتقاد دارند و برخی دیگر برخورد شدید با بی‌حجابی را تبلیغ می‌کنند. چند روز بعد از اجرای طرح «نور» آهسته آهسته فیلم‌هایی از مواجهه پلیس با برخی زنان در فضای مجازی منتشر شد، تصاویری که نشان از تنش داشت، اما اطلاعیه سوم پلیس نشان داد که او از عملکرد خودش رضایت دارد، آن‌ها در بخشی از متن این اطلاعیه نوشتند: «گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روندِ بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.» همچنین در بخشی دیگری از اطلاعیه سوم به اشتباهات احتمالی پلیس اشاره شد: «ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد.» روز پنجشنبه فرمانده فراجا در اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف که در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌ا... علیها) برگزار شد، بیان کرد: نیروی انتظامی تمام تلاش خود را در راستای مقابله با ناهنجاری‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله برخورد قاطع با اشرار به کار می‌بندد و یکی از تهمت‌هایی که به نیروی انتظامی می‌زنند آن است که پلیس فقط به امر حجاب و عفاف توجه دارد که اینگونه نیست. سردار احمدرضا رادان افزود: رئیس قوه قضائیه مردانه از اجرای طرح نور حمایت کرده و رئیس‌جمهور نیز در شرایطی که معمولا روسای جمهور به‌دلیل کسب رای در انتخابات به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، در میدان حضور دارد و وزیر کشور و صداوسیما هم به صحنه آمدند. او تاکید کرد: معمولا هیچ رئیس‌جمهوری از این کارها انجام نمی‌دهد چون اعتقاد دارد باید کاری کند که رای داشته باشد حتی اگر این رای ضربه به دین باشد ولی این رئیس‌جمهور این حساب را نکرده و ایستاده تا حیا، دین، عفت در جامعه ساری و جاری باشد. فرمانده نیروی انتظامی کل کشور با بیان اینکه حجاب هرگز موضوع امنیتی و انتظامی نیست، اظهارکرد: حجاب و عفاف موضوعاتی کاملا فرهنگی و اجتماعی است و ما به صراحت اعلام می‌کنیم در این عرصه نگاه امنیتی نداریم.

*تقدیر مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مساله حجاب

آیت‌ا... العظمی مکارم شیرازی در پیامی از اقدامات سردار رادان و فراجا در مساله حجاب و طرح نور تقدیر کرد. در متن این پیام آمده است: عرض خدا قوت و تشکر از زحماتی که می‌کشید، به‌خصوص این طرح نور را که همت کردید. ان‌شاءا... با قوت همین برنامه را ادامه دهید، حاشیه‌سازی نشود، احترامات رعایت شود، اینها اصول است، سست نشوید و ان‌شاءا... محکم ادامه بدهید؛ ما هم دعاگوی شما هستیم.

*اشک‌های سردار رادان در اجتماع قمی‌ها در حمایت از فراجا

جمعی از روحانیون هم با تجمع در حرم حضرت معصومه(س) اعتراض خود با به بی‌حجابی نشان دادند و از طرح نور حمایت کردند. سردار رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در اجتماع مردم قم در مواجهه با شعارهایی در حمایت از نیروی انتظامی برای اجرای طرح حجاب و عفاف اشک ریخت.

*تکلیف لایحه حجاب مشخص نشد؟

پس از اجرای طرح «نور» و بازگشت مجدد گشت ارشاد،  بحث‌های حقوقی را مبنی براینکه وقتی لایحه حجاب و عفاف در مرحله رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، چگونه نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را دوباره به خیابان‎ها آورده، ایجاد کرده است. موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحله‌ای قرار دارد، به دیده‌بان ایران گفت: «یکسری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کرده‌ایم. ا‌ن‌شاءا... به رای کمیسیون می‌گذاریم و به شورا می‌فرستیم.» وی در واکنش به بازگشت مجدد گشت ارشاد عنوان کرد: «قانون دارند. بر اساس قانون می‌توانند.» غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گشت ارشاد براساس کدام قانون است، به دیده‌بان ایران بیان داشت: «قانونی که مصوب کردند... (مکث می‌کند) فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دقیق یادم نیست.» این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا با وجود تصویب نشدن لایجه حجاب و عفاف، گشت ارشاد مجدد بازگشته است، اظهار کرد: «از خودشان بپرسید.» غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا مخالف گشت ارشاد است، گفت: «خیر، هرچه قانون بگوید باید به آن عمل کنیم.» احد آزادی‌خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: بنده نظرم بر این است که باید این مسأله را به‌عنوان یک راهبرد اصلی اثبات کنیم که نگاه حاکمیت به تمام زنان و مردان جامعه یکی است و همه برایمان حرمت دارند و صاحب حقوق اجتماعی هستند. البته ما موظف هستیم در رابطه با اصول خود تبلیغ، ترویج و دفاع کنیم. یکی از اصول ما عفاف و حجاب است، اما این تبلیغ نباید به‌گونه‌ای باشد که دوگانه‌ای در کشور ایجاد کنیم که نیمی را صاحب حقوق بدانیم و نیمی دیگر را صاحب حقوق ندانیم. وی در پاسخ به اینکه اگر لایحه حجاب و عفاف به سرانجام برسد تکلیف گشت ارشاد به کجا خواهد رسید؟ افزود: معیار برای ما قانون است و اگر در لایحه‌ عفاف و حجاب بر این باشد که مثلا گشت ارشاد یا اقدامات مشابه آن نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است. شیوه‌های ترویج امر و نهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به‌گونه‌ای باشد که عده‌ای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار