| کد مطلب: ۱۱۱۴۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تحرکات نمایندگان مجلس یازدهم و منتخبان مجلس دوازدهم را بررسی می‌کند

مطالبه‌گری بهارستان از پاستور در وقت اضافه

آرمان ملی– حمید شجاعی: شاید ابتدای سال گذشته که مقام معظم رهبری 4 مولفه مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را برای انتخابات مجلس دوازدهم مطرح کردند، بسیاری بر این باور بودند که این انتخابات با انتخابات مجلس یازدهم متفاوت خواهد بود و نه تنها شاهد مشارکت بالای جامعه نسبت به ادوار گذشته خواهیم بود بلکه به لحاظ رقابت نامزدها و جریان‌های سیاسی مختلف نیز شرایط بهتری خواهیم داشت.

مطالبه‌گری بهارستان از پاستور در وقت اضافه

 اما وقتی طی ماه‌های پس از آن به جهت برخی عملکردها که نتوانست رضایت جامعه را به‌بار بیاورد و از طرفی محدودیت‌های عارض برای جریان‌های سیاسی و ردصلاحیت‌های گسترده شرایط به سمت و سویی رفت که مشخص شد قرار است این انتخابات نیز مانند انتخابات پیشین برگزار شود. رویه نیز به همین منوال ادامه یافت و در نهایت شاهد حداقلی‌ترین انتخابات ادوار مجلس پس از انقلاب بودیم و از معدود انتخاباتی بود که بسیاری از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای خود را در دوره اول نشناختند و انتخابات به دور دوم رفت. هر چند که عده‌ای از منتخبان ملت نیز در همان دور اول به بهارستان راه یافتند. در این راستا اکنون که روزها و هفته‌های پایانی مجلس یازدهم را پشت‌سر می‌گذاریم و در آستانه تشکیل مجلس دوازدهم قرار داریم کارشناسان و صاحبنظران در خصوص اولویت‌های مجلس دوازدهم با توجه به شرایط موجود صحبت می‌کنند. اینکه مجلس بعدی باید با چه اهداف و اولویت‌هایی روی کار بیاید و امورات را پیش ببرد. قاعدتا شکی نیست که اولویت نخست مجلس آینده نیز رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی و نظارت بر عملکردهای دولت خواهد بود. کاری که مجلس یازدهم بر خلاف وعده‌ها در عمل به آن چندان موفقیتی حاصل نکرد. مجلسی که ابتدا با 250 درخواست از سیدابراهیم رئیسی او را دعوت به حضور در انتخابات کرد، اما در ادامه راه نتوانست آنطور که باید نسبت به آنچه وعده داده عمل کند و در پایان مسیر تازه به فکر پاسخگوکردن دولت نسبت به اقداماتش افتاده است. لذا حداقل انتظاری که از مجلس بعدی می‌رود اینکه به وعده‌هایی که البته اگر می‌دهند عمل کنند و مثل این مجلس در روزهای پایانی که آن هم مشخص نیست به چه دلایلی به فکر مطالبه‌گری از دولت نیفتند.

*مطالبه‌گری در روزهای پایانی؟

با نزدیک شدن به زمان آغاز مجلس دوازدهم گمانه‌زنی‌هایی نیز پیرامون این مجلس از ریاست مجلس گرفته، نایب‌رئیسی و روسای فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها به گوش می‌رسد. اتفاقی که باعث شده تا برخی از منتخبانی که در مجلس فعلی نیز حضور دارند از همین مجلس به فکر مطالبه‌گری برای محکم کردن پایگاه و جایگاه خود در مجلس آتی بیفتند نفراتی مثل محمدباقر قالیباف که در حال حاضر رئیس مجلس یازدهم است و گمانه‌زنی‌هایی هم در خصوص احتمال ریاست وی بر مجلس دوازدهم نیز مطرح می‌شود و جالب اینکه در روزهای پایانی این مجلس به فکر هشدار ارزی و مطالبه‌گری از دولت افتاده است. پرسش اینجاست که چرا وی 3 ماه یا 6 ماه پیش این مطالبه‌گری را نداشت و تازه در روزهای پایانی عمر مجلس به فکر مطالبه‌گری افتاده است. البته این فقط قالیباف نیست که در آخر دوره وظایف نمایندگی به نحو احسن و نظارت بر دولت را به یاد آورده، بلکه بسیاری از دیگر نمایندگان نیز گویا به‌تازگی به یاد آورده‌اند که وظایف مجلس در قبال دولت چیست. اما از 4 سال وقت مطالبه‌گری و نظارت به روزهای پایانی بسنده کرده‌اند.

*گزینه‌های ریاست

گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص رئیس مجلس آتی مطرح می‌شود و نام افراد مختلفی نیز میان آمده و می‌آید. در همین راستا نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس از رایزنی‌های نامزدهای ریاست مجلس با منتخبان مجلس دوازدهم خبر داده و اظهار داشت: محمدباقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به‌صورت فردی و جمعی با منتخبان مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است. ابوالفضل ابوترابی، گفت: همچنین مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی نیز دیدارهای فردی و جمعی با منتخبان مجلس دوازدهم برای معرفی خود به‌عنوان نامزد ریاست مجلس و ارائه برنامه‌هایشان برنامه‌ریزی کرده‌اند. وی افزود: ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی در تماس‌های تلفنی با بنده، آمادگی‌شان برای نامزدی ریاست مجلس آینده را اعلام کرده و عنوان کردند که با توجه به اینکه این توانمندی را برای بر عهده گرفتن ریاست مجلس آینده در خود می‌بینند پا در عرصه گذاشته‌اند. ابوترابی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف نیز در مذاکرات حضوری که با بنده و نمایندگان داشتند، آمادگی خود برای ریاست مجلس آینده و نامزدی برای این جایگاه را اعلام کردند. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس بیان کرد: در کنار گزینه‌های ریاست مجلس، حسین علی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز خود را به‌عنوان گزینه نایب‌رئیسی مجلس به منتخبان معرفی کرده است. وی تصریح کرد: همچنین منتخبان مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفتند تا فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی‌که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.

* تکذیب متکی

پس از آنکه ابوترابی نماینده نجف‌آباد در گفت‌وگویی از تماس برخی کاندیداهای ریاست یا نایب‌رئیسی مجلس با منتخبان مجلس دوازدهم سخن به میان آورد و نام منوچهر متکی منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را در میان تماس‌گیرندگان ذکر کرد. مشاور مطبوعاتی متکی اظهارات ابوترابی در یکی از خبرگزاری‌ها را تکذیب کرد و گفت: جناب آقای متکی هیچگونه تماس تلفنی با ایشان نداشته است. احسان محمدحسینی اظهار کرد: منوچهر متکی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص نظرش در مورد نامزدی برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام داشت که در تاریخ ۷ خرداد در این زمینه اظهارنظر خواهد کرد.

 

 

 

نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار