| کد مطلب: ۱۰۴۶۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

خوراکی‌های مفید برای بهبود وضعیت تنفس

بیماری آسم یکی از بارزترین مشخصه‌های التهاب مزمن راه‌های هوایی است؛ خیلی از غذاها ممکن است این روند التهابی را بدتر کنند و برخی از غذاها هم ممکن است باعث بهبود این حالت شوند. در این روزهای سرد که آلودگی هوا مجددا نفس خیلی‌ها را تنگ کرده، مصرف برخی غذاها می‌تواند به بهبود وضعیت تنفس کمک کند. در صورت ابتلا به آسم، قرار نیست دارودرمانی را کنار بگذارید، اما بدانید که انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند نفس‌کشیدن شما را راحت‌تر کند.

تحقيقات نشان مي‌دهد کساني‌که 2 بار در هفته و هر بار 3 حبه سيرخام مي‌خورند، تا 44 درصد کمتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به سرطان ريه قرار مي‌گيرند و اين خطر حتي در افراد سيگاري نيز به ميزان 30 درصد کاهش پيدا مي‌کند. البته اين به معني آن نيست که مي‌توانيد با خيال راحت سيگار بکشيد و با خوردن سير، خسارات ناشي از استعمال دخانيات را از بين ببريد.

رژيم غذايي غني از کربوهيدرات‌هاي ساده مثل پاستاي سفيد يا مافين، توليد دي‌اکسيدکربن را افزايش داده و فشار روي ريه‌ها را بيشتر و در نتيجه، تنفس را سخت‌تر مي‌کند. انواع غلات شامل: ذرت، برنج و گندم است. البته غلات ديگري نيز هستند که به مقدار کمتري مصرف مي‌شوند و شامل جو، جودوسر، ذرت خوشه‌اي و ارزن مي‌شوند که ارزن خود داراي چند نوع است.

چربي‌هاي تک زنجيره و چند زنجيره موجود در روغن زيتون، روغن آفتابگردان و... نه‌تنها براي سلامتي پوست، مو و قلب مفيدند، بلکه نقش مهمي در سلامتي ريه‌ها بازي مي‌کنند. روغن زيتون، با خطرات ناشي از آلودگي هوا مثل پرفشاري خون و... افزايش ضربان قلب و مشکلات تنفسي، مبارزه مي‌کند.

سبزيجاتي مثل: بروکلي، جوانه بروکسل، کلم‌پيچ و گل‌کلم، حاوي مقادير زياد يک ترکيب طبيعي به‌نام گلوکوزينولات هستند که از پيشرفت برخي از انواع سرطان، از جمله سرطان ريه در حيوان و انسان جلوگيري مي‌کند. به اين ترتيب که سلول‌هاي سرطاني را شناسايي کرده و التهاب را کاهش مي‌دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار