| کد مطلب: ۱۰۴۱۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

سید فاضل موسوی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»

دولت نیازمند خانه تکانی جدی است

آرمان ملی- احسان اسقایی: فرار به جلو، اقدامی که اکثر دولت‌ها چه دولتی که رئیسش با محبوبیت بالایی انتخاب شده و چه سایر دولت‌ها انجام می‌دهند تا از پاسخگویی به آحاد جامعه بگریزند. تنها دولت اصلاحات و سازندگی بودند که از این حربه استفاده نکردند. هاشمی هم البته خود را وارث ویرانی‌های‌ جنگ می‌دانست و خاتمی هم نمی‌توانست مشکلات را به گذشته حواله دهد چون او خود عضوی از دولت قبل بود البته باید توجه کرد شاخصه‌های اقتصادی که خاتمی از هاشمی تحویل گرفت را هیچ رئیس‌جمهوری از رئیس‌جمهور قبلش تحویل نگرفت. به بهانه بررسی کلید واژه این روزهای دولت یعنی «بانیان وضع موجود» آرمان ملی با سید فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخت. موسوی معتقد است شعارهای انتخاباتی تنها برای جذب رأی بوده است زیرا خود رئیس‌جمهور هم می‌داند بدون برجام و FATF نمی‌توان از پیچ مشکلات کشور عبور کرد.

دولت روحاني و دولت رئيسي علت مشکلات را به دولت‌هاي قبل خود حواله داده و مي‌دهند. از چه زماني اين حواله دادن‌ها در تارک سياسي ايران رسم شد؟

از دولت يازدهم اينگونه شد. آن دولت در شرايطي کشور را تحويل گرفت که شاخصه‌ها منفي بود و ايران در محاصره اقتصادي قرار داشت. روحاني حق داشت که در برابر خواست مردم براي بهبود شرايط، بخشي از درخواست‌ها را به کوتاهي‌هاي دولت قبل حواله دهد. زيرا دولت احمدي نژاد وارث دولت خاتمي بود که تمامي شاخصه‌هاي اقتصادي را مثبت به او تحويل داده بود اما او ويرانه‌اي به روحاني تحويل داد که شايد سابقه نداشته است. روحاني البته در همان دو سال ابتدايي در قدرت بودنش حتي بدون برجام توانست نوعي ثبات اقتصادي را ايجاد کند که قابل تقدير است. رئيس‌جمهور بدون برجام قيمت ارز را ثابت و از شتاب تورم کم کرد. بعد از برجام نيز شاخصه‌هاي اقتصادي بهبود يافت تا اينکه ترامپ موجب خروج آمريکا از برجام شد و عده‌اي در مجلس آن را به آتش کشيدند تا شرايط ايران سخت‌تر شود به نحوي که شرايط اقتصادي کشور با مشکلات جدي مواجه شد. دولت رئيسي البته وارث آن مشکلات است اما اين مشکلات به صورت قهري به وجود آمده و بايد در نظر داشت که مشکلات دولت نهم به صورت تعمدي و به علت فقدان درک درست از شيوه اداره کشور پديدار شده بود؛ اين کجا و آن کجا.

چرا روحاني توانست مشکلات را به گذشته حواله دهد و مردم هم پذيرفتند اما اين مورد از سوي مردم براي اين دولت قابل پذيرش نيست. به طوري که مي‌توان ادعا کرد محبوبيت دولت با اجراي طرح اقتصادي تا حدودي به محاق رفته است. موضوع به نحوه گفتار مربوط است يا محبوبيت دولت‌ها؟

هر اقدامي که از سوي دولت انجام شود و نفعي براي مردم نداشته باشد، موجب تضعيف جايگاه دولت خواهد شد. مشاهده مي‌کنيم که دولت مشکلات را به گذشته حواله مي‌دهند اما مردم نمي‌پذيرند علت هم در همين مورد است. نبايد آمارهايي براي مردم قابل درک نيست را اعلام کرد زيرا موجب واکنش آنها مي‌شود. در خاطر داريم يکي از معاونين وزراي آقاي احمدي نژاد در يک جمع اعلام کرد که آمار اشتغالزايي در دولت احمدي نژاد مطلوب است. بنده به وي گفتم شما اطلاع داريد براي يک شغل چقدر هزينه لازم است که اين آمارها را مي‌دهيد؟ آيا در برابر هر شغلي که شما مدعي ايجاد آن هستيد آمارهاي بيمه‌اي وجود دارد؟ آمارهايي که مجموعه دولت آقاي رئيسي به رئيس‌جمهور ارائه مي‌دهند نيز به همين شکل است. اين آمارها عقبه علمي و کارشناسي ندارد.

کسي خواستار عدم موفقيت دولت نيست زيرا اگر دولت ناکام بماند وضعيت مردم از اينکه هست بدتر خواهد شد اما به نظر شما طرح‌هاي اقتصادي چه شرايطي را در نزد افکار عمومي ايجاد مي‌کند؟

اگر آقاي رئيسي با همين فرمان جلو رود، يقين بدانيد طي دو سال آينده با چالش‌هايي روبه‌رو خواهند شد. اگر اصلاحاتي در دولت سيزدهم ايجاد نشود و تغييراتي در روند مديريت کشور ايجاد نگردد. اختلاس‌ها و فسادها بر ميزان نارضايتي مردم مي‌افزايد و مردم با هيچ فرد و گروهي رو در بايستي ندارد زيرا حضرت امير(ع) و پيامبر(ص) به آنها ياد داده‌اند که هرجا خطا ديده‌اند بايد محکم اعلام کنند که خطاست. دولت يک مسير را در نظر دارد و اين مسير جز انسداد چيزي نخواهد داشت. امروز مردم زندگي توام با مشکلات جدي را تجربه مي‌کنند و صراحتا مي‌گويند ايران ثروتمند است چرا ما بايد با مشکلات و در چنين شرايطي زندگي کنيم.

ارزيابي شما از وضعيت اقتصادي کشور چيست و مردم اميدي براي بهبود آن خواهند داشت؟

آمارها را ببينيد، به مشکلات مردم بنگريد. ناهنجاري‌هايي که ريشه در مشکلات اقتصادي دارد را بررسي کنيد مشکل هم تنها اين مورد نيست. فساد بر نارضايتي مردم افزوده است. روزي من در مجلس به يکي از نمايندگان گفتم اگر رخصت دهيد ده‌ها مورد تخلفات را اعلام مي‌کنم. ايشان به من گفتند شما نقشه ايران را جلوي من بگذار از تخلفات مختلف از روي نقشه با شما سخن خواهم گفت! شخصي که اين مورد را به من گفت علما در مورد او مي‌گفتند آنقدر در زندان‌هاي ستمشاهي بود که بايد زندان را خانه او دانست.

شما سال‌هاست در بخش صنعت فعال هستيد و در زمينه توليد خدمت رساني مي‌کنيد. وضعيت صنايع چگونه است؟ آمارهايي که از سوي نهادهاي رسمي و غير رسمي در مورد بهبود وضعيت صنعت و به طبع آن اقتصاد منتشر مي‌شود چگونه است؟

بنده 40 سال است که در بخش صنعت کشور در حال فعاليت هستم. به جرات مي‌توان ادعا کرد صنعت در وضعيت خوبي قرار ندارد. هر فرد پول دارد در صنعت باقي مانده و نفس مي‌کشد و در اين شرايط اگر پول نداشته باشيد و با چنگ و دندان از کارگاه و کارخانه خود دفاع نکنيد بدون شک نمي‌توانيد به توليد ادامه دهيد.

اتفاقا آقاي رئيسي معتقد است که نبايد به مديريت کارتابلي بسنده کرد و بايد رئيس‌جمهور در ميدان باشند که با مشکلات آشنا شوند.

رئيس‌جمهور به جاي سفرهاي استاني بهتر است چون اميرکبير رفتار کنند. البته چون ايشان اينگونه مديريت کردن را دوست دارند اين پيشنهاد به ايشان داده مي‌شود وگرنه رفتار به شيوه اميرکبير در روزگار فعلي مطلوب نيست. اميرکبير فرمانداري را به شيراز مي‌گمارد. آن فرمانده در مسير شيراز از يک چوپان طلب گوسفند در برابر پول مي‌کند. چوپان نمي‌فروشد و فرمانده به زور سرنيزه گوسفند را مي‌گيرد. چوپان فرياد مي‌زند که ‌اي اميرکبير داد من را از اين فرد بستان و اميرکبير قبل از ورود فرد به شيراز اطلاع پيدا مي‌کند و او را به تهران باز مي‌گرداند و حکمش را باطل مي‌کند. اميرکبير در اين حد آدم داشت که توانست کشور را آنگونه اداره کند. خوب رئيس جمهور افرادي را مامور کند تا خود ايشان با نظر کارشناسان به سوي تهيه برنامه‌اي براي رفع مشکلات حرکت کنند. امروز با توسل به يک برنامه‌ريزي مي‌توان تمامي اولويت‌هايي که مد نظر دولت است را اجرايي کرد. ديگر چه نيازي است که از اين استان به آن شهرستان و روستا سفر شود. بهتر است علت و ريشه فسادها را بررسي کنند و زمينه‌هاي آن را بپوشانند؟ تمامي اين موارد نشان مي‌دهد که دولت نيازمند خانه تکاني جدي است.

آقاي رئيسي بارها گفتند که معيشت مردم را به موضوع هسته‌اي گره نخواهند زد اما از قرار معلوم گره کور معيشت مردم از حل و فصل پرونده هسته‌اي مي‌گذرد.

واقعيت آن است که هر فردي در دولت قرار مي‌گيرد به اين درک مي‌رسد که يکي از اقداماتي که دولت بايد انجام دهد ارتباط با دنياست. کما اينکه مشاهده کرديم که آقاي رئيسي از ابتدا به دنبال احياي برجام بودند. بحث ديگر که همين دولت بعد از لغو احتمالي تحريم‌ها دنبال خواهد کرد، بحث اف ‌اي تي اف خواهد بود. امروز با کمترين تکنولوژي مي‌توان ظرف کمتر از چند ثانيه با کشورهاي دور در ارتباط بود. مگر مي‌شود در دنياي مدرن زندگي کنيم اما به روابط، اقتصاد و حقوق بين‌الملل توجه نداشته باشيم. برفرض که برجام احيا شد خوب براي راه‌اندازي کارخانه‌هاي کشور مواد اوليه را با چه مکانيزمي بدون تصويب اف ‌اي تي اف مي‌خواهيد وارد کنيد؟ با چند برابر قيمت؟ درآن صورت توليد چه مقدار آسيب خواهد ديد؟ هزينه‌ها آنقدر بالا نمي‌رود که صادرات و حتي توليد صرفه نداشته باشد؟ اگر بخواهيم بعد از لغو تحريم‌ها نفت بيشتري صادرات کنيم نيازمند قطعه براي احيا چاه‌هاي نفتي هستيم. بدون همراهي با قواعد تجارت بين‌الملل حيات مناسبي براي مردم به ارمغان نخواهيم آورد.

چرا موضوعاتي مانند برجام که در دولت قبل قبيح نام مي‌گرفت جزء برنامه‌هاي همين مخالفان است؟

برخي که امروز در جهت توافق هسته‌اي تلاش مي‌کنند، در دولت قبل اعلام مي‌کردند که تنها يک کاريکاتور از برجام باقي مانده است. حالا بر سر مذاکرات از اين کشور اروپايي به آن کشور اروپايي مي‌روند. اين در حالي است که اگر هنر کنند، نصف آنچه ظريف به دست آورده بود را به دست نخواهد آورد. تخصص اين افراد کجا و تخصص و روابط آقاي زنگنه و ظريف کجا؟ يکي از وزراي همين دولت اعلام کرد که با يک ميليون تومان هم مي شود شغل ايجاد کرد من حاضرم 50 ميليون ديگر هم به آن شخص که استعفا داد بدهم تا شايد بتواند کاري براي خود بعد از وزارتخانه پيدا کند. اين ادعا‌ها چيست که اعلام مي‌شود. اين افراد البته جوان هستند اما اسلاف آنها در زمان انقلاب کجا بودند که امروز صاحب منصب شدند و از سوي ديگر به بچه‌هاي انقلاب هم مي‌تازند. وزير تبليغات هيتلر مي‌گويد دروغ را آنقدر بزرگ بگوييد که همه باور کنند. واقعا چطور مي‌خواهيد با يک ميليون شغل ايجاد کنيد حال اينکه من صنعتکار که سابقه نمايندگي مجلس هم دارم نمي‌توانم با صد برابر اين مورد شغل ايجاد کنم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار