افزايش رقابت پذيري صنعت خودرو
علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی
اگر صنعت خودرو را يک کشور در نظر بگيريم اين صنعت در سال 2019 با گردش مالي حدود 3200 ميليارد دلار و اشتغال حدود 60 ميليون نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم، معادل پنجمين اقتصاد بزرگ دنيا خواهد بود. به همين علت همه کشورهاي برخوردار از صنعت خودرو در شرايط بحراني نظير پاندمي کرونا نسبت به اتخاذ سياستهاي حمايتي خاص براي اين صنعت اقدام کردهاند.سهم حدود 1 درصدي از توليد ناخالص داخلي و سهم حدود 10 درصدي از اشتغال، فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب اين صنعت در کشور ما را به خوبي نشان ميدهد که عوامل متعدد دروني و بيروني و انباشت مشکلات طي چند دهه گذشته، شرايط امروز را موجب شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سيزدهم، 9 پروژه تحولي را براي رفع کاستيها و تبديل چالشهاي اين صنعت مهم به فرصتهاي ملموس و واقعي با هدف «اصلاح ساختار صنعت خودرو، توسعه همکاريهاي بين بنگاهي، ارتقاي فناوري و نوآوري و همچنين تسهيل مشارکتهاي بينالمللي»، تعريف و تدوين کرده است. بر اساس برنامه ريزيهاي اين وزارتخانه و با توجه به ظرفيتها و منابع در دسترس و در راستاي ارزشهاي بنيادي «صنعت خودرو در سال 1404 صنعتي رقابتپذير، توسعه يافته، داراي رشد نسبي پايدار و در مسير کسب بازارهاي منطقه» خواهد بود و با انجام اصلاحات ساختاري در حوزههاي تعاملات مالي، مديريتي و درون زنجيرهاي يعني روابط بين خودروساز و قطعهساز، انتظار ميرود در سال 1401 شرکتهاي خودروساز از وضعيت زياندهي خارج شوند. «عرضه خودروهاي جديد» مطابق با نياز مشتريان و تحولات فناورانه روز دنيا و با توجه به چابکسازي صنعت خودرو از طريق اصلاح ساختار صنعت و توسعه مشارکت بين فعالان زنجيره ارزش خودرو در جهت بهکارگيري استراتژي روز شرکتهاي خودروسازي برتر دنيا يعني پلتفرم مشترک و مشترکسازي قطعات و مجموعهها پيشبيني شده است و انتظار ميرود از سال 1401 هر سال حداقل 2 خودروي جديد به بازار عرضه شود. همچنين کاهش قيمت تمام شده توليد و ارتقاي کيفيت توليدات اين صنعت، دو فاکتور کليدي براي توسعه صادرات است. ازاينرو، در اين سند «کاهش قيمت تمام شده به قيمت ثابت سال 1399» از طريق سه شيوه ثباتبخشي به بازار نهادههاي اصلي (فلزات و مواد پتروشيميايي)، بهبود فرآيند تأمين قطعات و مجموعهها (داخلي و خارجي) و اصلاح ساختار هزينهها در شرکتهاي خودروساز برنامهريزي شده که با اجراي اين برنامهها، در سال 1402 در مجموع 20 درصد کاهش قيمت تمام شده نسبت به قيمت ثابت محقق خواهد شد. پروژههاي تحولي در بخش خودروسازي در سطح حاکميتي طراحي شدهاند، اما دستيابي به اهداف ترسيم شده توسط عوامل اين صنعت (شامل شرکتهاي خودروسازي و قطعهسازي...) محقق شده و خواهد شد. در جهت کاهش قيمت تمام شده، افزايش بهرهوري بنگاههاي توليدي و ايجاد شفافيت در نظام مالکيت بنگاهها بايد اموال، املاک و ساير داراييهاي غيرمولد شرکتهاي خودروساز شناسايي و واگذارشده و از همه مهمتر ساختار خود سهامداري شرکتها نيز اصلاح شود. بهبود تصوير و نماي بيروني صنعت خودرو در اذهان عمومي از مهمترين مؤلفههاي اثرگذار در فروش و صادرات محصولات توليدي اين صنعت است. بايد محورهاي انتقادي از صنعت خودرو شناسايي شده و براي پاسخگويي به اين انتقادها و چالشهاي مطرح شده برنامهريزي شود. مشتريان به عنوان حلقه پاياني زنجيره ارزش خودرو در توسعه محصول و رونق بازارهاي زنجيره تأمين خودرو نقش دارند. جهت ارتقاي رضايت مشتريان و اصلاح تصوير ذهني مصرفکنندگان نسبت به اين صنعت بايد شيوههاي فروش و خدمات پس از فروش و رسيدگي به شکايات اصلاح شده، تعداد عيوب در خودروهاي تحويلي کاهش يافته و کيفيت توليدات ارتقا يابد. رتبه کيفي اخذ شده در هر دوره ارزيابي، ملاک محاسبه تعرفه خدمات مربوطه خواهد بود. شکاف فناورانه موجود در صنعت خودروي داخلي از جهاني، استفاده از پنجرههاي فرصت را ضروري ميسازد. با توجه به هدفگذاري خودروسازان جهاني براي توليد خودروهاي برقي، بايد تجهيزات و زيرساختهاي مورد نياز براي توسعه توليد خودروهاي برقي در کشور و منابع انرژي مورد نياز (باتري) با هماهنگي با ساير ذيمدخلان ساماندهي و برنامهريزي شود. اقتصاد مقياس صنعت خودرو در گروي توسعه صادرات است. براي مثبت شدن تراز ارزي صنعت خودرو بايد توليد محصولات در سايتهاي مستقر در ساير کشورها افزايش يافته و بهموازات آن جهت ايجاد نمايندگيهاي فروش و توسعه ساير شيوههاي عرضه و انعقاد موافقتنامههاي تجاري با آن کشورها اقدام شود. همچنين، به منظور استفاده بهينه از زيرساختهاي موجود در امر صادرات بايد تيراژ محصولات صادراتي در هريک از خودروسازيها افزايش يابد و در پيمانهاي منطقهاي و بينالمللي حضور فعال داشت. براي کاهش قيمت تمام شده و افزايش بهرهوري بنگاههاي توليدي و ايجاد شفافيت در نظام مالکيت بنگاهها بايد اموال، املاک و ساير داراييهاي غيرمولد شرکتهاي خودروساز شناسايي و واگذارشده و ساختار خود سهامداري شرکتها نيز اصلاح شود. بهبود تصوير و نماي بيروني صنعت خودرو در اذهان عمومي از مهمترين مؤلفههاي اثرگذار در فروش و صادرات محصولات توليدي اين صنعت است. بايد محورهاي انتقادي از صنعت خودرو شناسايي شده و براي پاسخگويي به اين انتقادها و چالشهاي مطرح شده برنامهريزي شود. در اين زمينه، جلب مشارکت خبرگان براي شناخت صنعت خودرو و بازسازي افکار عمومي، اطلاعرساني مستمر از اقدامات انجام گرفته براي رفع نواقص و توسعه فعاليتهاي توليدي و ارتقاي کيفيت و افزايش رضايت مشتريان، صورت ميپذيرد. قاعدهگذاري ضمن ايجاد شفافيت در فرآيندها، گاهي موجب زمانبر شدن و پيچيدگي در اجرا ميشود. براي ساماندهي و امکانپذير شدن برنامهريزي توليد در صنعت خودرو بايد قواعد و ضوابط حاکم بر صنعت در موضوعات مختلف نظير استاندارد، محيطزيست، سوخت، واردات و... بازبيني، آسيبشناسي و در تعامل با نهادهاي ذيمدخل اصلاح شود. نکته بسيار مهم ضرورت همراهي تمامي نهادها و دستگاههاي اثرگذار با وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسير اجراي اين برنامهها و پروژههاي تحولي است. پروژههايي که ميتواند در کنار اجراي طرحهاي مجلس شوراي اسلامي مانند تنظيمگري از طريق واردات هدفمند و محدود خودرو، اميد و اعتماد مردم عزيز را فراهم کرده و اين صنعت را همراه با ظرفيتهاي انساني و نخبگاني گسترده اين حوزه در جهت تحقق اهداف شعار توليد دانش بنيان و اشتغالآفرين به عنوان يک صنعت پيشرو معرفي کند. از سوي ديگر تحقق وعدههايي نظير تثبيت و تنظيم بازار محصولات پايه و همچنين افزايش قابل توجه حجم صادرات غيرنفتي کشور در سال 1400 نويد تحقق اهداف و به ثمر نشستن برنامهها و پروژههاي تحولي در ساير بخشها مانند بخش خودرو را ميدهد.
ارسال نظر