| کد مطلب: ۱۰۳۴۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد

عوارض جدی «نوشابه» برای «کبد»

نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌توانند تاثیر منفی بر «کبد» هم بگذارند. وظیفه کبد به‌دام انداختن سموم و تبدیل آنها به مواد بی‌ضرر است، خون را تصفیه و چربی‌ها را متابولیز می‌کند بنابراین باید تا حد امکان سالم باشد. نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که نوشابه‌ وضعیت عملکرد کبد در موش‌های آزمایشگاهی را تغییر داده است. اسپارتام باعث بروز مسمومیت کبدی می‌شود.

نوشابه مي‌تواند باعث بروز کبدچرب شود. در يک تحقيق مصرف نوشابه افراد سالم و افراد داراي کبدچرب با يکديگر مقايسه شدند و حدود 36 ماه تحت‌نظر بودند. براساس نتايج، 80 درصد از افراد داراي کبدچرب روزانه 50 گرم قند از نوشابه دريافت مي‌کردند که اين مقدار در افراد سالم خيلي کمتر بود.اسپارتام موجود در نوشابه‌هاي رژيمي ممکن است مقاومت به انسولين را افزايش دهد و باعث بروز بيماري کبدچرب شود.

 

تحقيق ديگري نشان داد که حتي مقدار کم اسپارتام هم باعث تجمع فرمالدئيد در کبد موش‌هاي آزمايشگاهي و اتصال آنها به پروتئين مي‌شود. فرمالدئيد يک گاز است که به‌عنوان موادنگهدارنده داخل اکثر موادغذايي وجود دارد. اين ماده در آزمايشگاه باعث ايجاد سرطان در حيوانات شده است.

 

نوشابه با دارابودن موادنگهدارنده‌اي به‌نام سديم بنزوات مي‌تواند باعث بروز سيروزکبدي شود که سيروزکبدي در صورت عدم درمان منجر به ايجاد زخم و نارسايي کبدي خواهد شد. در يک آزمايش، بنزوات سديم با غيرفعال‌کردن DNA در ميتوکندري عملکرد سلول را مختل کرده و با بسياري از بيماري‌هايي که عصب را تخريب مي‌کنند مانند پارکينسون مرتبط است. برخي توليدکننده‌ها، استفاده از بنزوات سديم را در نوشابه‌هاي خود متوقف کرده‌اند.

 

مسموميت کبدي اغلب در اثر مصرف برخي از داروها ايجاد مي‌شود. درواقع اسپارتام آنقدر براي بدن مضر است که همانند داروها به کبد آسيب مي‌رساند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار